Aktiivisen Rock-yhtyeen Markkinointi Suunnitelma osa 2

Kun markkinointi suunnitelmassa ollaan kartoitettu potentiaalinen asiakasryhmä ja bändin imagollinen näkyvyys on kunnossa alkaa varsinainen työ. Potentiaalinen asiakasryhmä eli tässä tapauksessa lähiseudun rock ja pop musiikkiin keskittyvät live esiintymisiä ja bändejä palkkaavat baarit, ravintolat ja yökerhot sekä erilaiset tapahtumien järjestäjät ympäri Suomea sekä pohjoismaissa, että yksityiset tapahtuman järjestäjät myöskin, vaativat usein suoraa kontaktointia, jotta viesti menee perille. Imagollinen näkyvyys on tärkeää koska usein kontaktin jälkeen potentiaalinen asiakas lähtee selvittämään lisää bändistä sosiaalista mediaa ja muita medioita käyttäen. Kun tämä tapahtuu, on erittäin tärkeää, että bändillä löytyy kotisivujen lisäksi myös arvosteluja netistä. Kun bändiä on arvosteltu vaikkapa heidän sosiaalisissa medioissa ja heillä on suuri seuraaja kunta, on todennäköisempää, että bändi otetaan keikalle. Tapahtumalle tai ravintolalle kuitenkin tärkeintä on se, että keikkalipuilla tehdään tuottoa. Jos tätä ei uskota tapahtuvan, ei bändiä huolita kuin korkeintaan ilmaiselle keikalle. Arvosteluja, seuraajia, kotisivut ja video sekä musiikkimateriaalia. Nämä pitää olla valmiina ennen seuraava askelta.

Suora markkinointi

Suora markkinointi tarkoittaa sitä, että potentiaaliseen asiakasryhmään otetaan suoraan kontaktilla yhteyttä. Suora kontakti voi olla tapaaminen, yhteydenotto puhelimitse tai sähköpostilla tai vaikkapa kirjeitse. Toimiva kontaktointi voidaan aloittaa niin, että esimerkiksi lähiravintolaan soitetaan ohjelmapalveluiden osalta päättävälle henkilölle ja esitellään bändi puhelimitse. Sen jälkeen voidaan lähettää perässä uudelle kontaktille markkinointimateriaalia eli videota esiintymisestä sekä mahdollista muuta markkinointimateriaalia sekä linkki kotisivuihin sekä arvosteluihin tai esimerkiksi vaikkapa referenssejä tai suosituksia muiden ravintoloiden tai tahojen puolesta, joissa ollaan esiinnytty aikaisemmin. Kun ollaan annettu kontakti henkilölle aikaa tutustua materiaaliin rauhassa, voidaan kontaktoida henkilöä uudelleen puhelimitse ja ehdottaa tapaamista. Jossakin kohtaa tämä puhelu itsessään voi jo johtaa keikkaan ja sitä kohti kannattaakin pyrkiä. Jos kuitenkin kielteinen vastaus tai epävarma ehkä on lopputulos puhelussa, kannattaa pyrkiä kuitenkin pääsemään näkemään paikka ja kontakti henkilö, jolloin vielä on mahdollisuus vakuuttaa hänet kasvotusten.

Epäsuora markkinointi

Kun keikka saadaan, tai ollaan tavoittelemassa tietyn alueen sisällä ravintoloita tai keikkapaikkoja, voi olla hyvä lisätä epäsuoraa markkinointia alueella myös esimerkiksi sosiaalisen median kautta. Kun mainostetaan vaikkapa lehdessä uutta albumia, taikka sosiaalisessa mediassa saadaan paljon seuraajia alueelta mainostuksen avulla, on ravintolan helpompi tehdä ostopäätös keikasta. Kun ravintoloitsija huomaa, vaikka ystävänsä tai tuttavien seuraavan bändiä Instagramissa tai Facebookissa, on hänen helpompi vakuuttua bändistä. Keikka pyyntöjen yhteydessä voidaan myös luvata ravintolalle, että keikkaa mainostetaan runsaasti myös bändin omissa markkinointi lähteissä, jolloin tavoitetaan suurempi yleisö ja toivottavasti myös suurempi live yleisö keikalle. Epäsuoraa markkinointia kannattaa harrastaa myös imagollisessa mielessä bändin tunnettavuuden takia. Epäsuora markkinointi ei tarkoita sitä, että siihen pitäisi puskea suuria summia rahaa, vaan sitä voi myös tehdä suhteellisen pienelläkin budjetilla. Jossain määrin epäsuoraa markkinointia voi tehdä ilman budjettiakin esimerkiksi SEO osaamisella. SEO (search engine optimization) tarkoittaa hakukone optimointia. Mitä hakukone optimointi on, se on jonkin tietyn sivuston saamista mahdollisimman korkealle sijoitukselle luonnollisissa hauissa. Jotta sivusto nousee muun muassa Googlen hakukoneen ykkös sivulle haettaessa esimerkiksi rock bändiä Tampereen alueelta, vaatii se kovasti töitä optimoinnin parissa ja jatkuvaa tarkkailua ja lisä muokkausta, jotta se myös pysyy siellä. Tätä voi itse opiskella paljon, mutta on myös mahdollista palkata sitä hoitamaan joku, joka on asiaan perehtynyt paremmin. Usein hakukone optimointia tehtäessä palkattuna, sen tekeminen ja ylläpito on kallista ja liian hintavaa pienelle bändille, joten asiaan kannattaa perehtyä itse.

Epäsuora markkinointi