Aktiivisen Rock-yhtyeen Markkinointi Suunnitelma osa 3

Kun potentiaalinen asiakasryhmä on koostettu lähialueen ravintoloista, oma imagollinen näkyvyys on kunnossa ja markkinointiin tarvittavaa materiaalia löytyy kylläkseen ja asiakasryhmään on otettu suoraa kontaktia ja tehty niin suoramarkkinointia kuin epäsuoraa markkinointiakin on aika keskittyä siihen, miten bändi näkyy ja kuuluu puskaradiossa. Puskaradion voima on mieletön ja siihen voi vaikuttaa suuresti aktiivisella tekemisellä niin mediassa kuin myöskin ihan päivittäisessä elämässä. Kaikkein isoin voima puskaradiosta tulee silloin, kun keikkojen jälkeen bändistä alkaa hypetys ja arvostelut sekä yleiset suosion osoitukset jatkavat leviämistään. Se, miten kaikki suuret bändit ovat menestyneet, tulevat siitä, että se ydin faniryhmä, minkä kaikkein kovimmat fanit muodostavat, levittävät sanaa ja ilosanomaa bändistä laajasti eteenpäin. Nuo fanit myös houkuttelevat yhä useamman ja useamman ihmisen seuraamaan bändin menoa ja keikkoja. Nämä fanit ovat kaikkein tärkein markkinoinnin ja puskaradion lähde koko bändille, joten omista faneistaan täytyy osata pitää huippuhyvää huolta ja heille on aina annettava ylitse odotuksen keikka kokemus. Jos kymmenen keikan jälkeen kaikkein tärkein fani pettyy ja kokee, että ei saanut rahoilleen vastinetta ja että keikka epäonnistui tai bändi esiintyi jotenkin ylimielisesti tai ei antanut sitä mitä on aina ennen antanut, voi olla, että bändi menettää yhden ihmisen takia kymmeniä, ellei satojakin seuraajia, sillä negatiivinen sana leviää paljon helpommin, kulon valkean lailla fanien keskuudessa.

Puskaradio internetissä

Puskaradio internetissä loistaa vahvasti, se määrittelee paljon, miten mikäkin trendi tulee ja menee ja siksi siihen kannattaa perehtyä huolella. Jos bändi löytää ja etsii aktiivisesti itsestään kertovaa tietoa, voi se vaikuttaa bändiin suuresti. Jos esimerkiksi löydetään kommentoijia, jotka ovat arvotelleet negatiivisesti bändiä, parhaimmassa tapauksessa tällaiset kommentit voidaan jollakin lailla poistaa tai piilottaa tai jopa vastata henkilökotaisesti niihin ja kertoa tai selittää miksi esimerkiksi jokin keikka epäonnistui. Voihan olla vaikka, että äänentoisto temppuili ja siksi joku fani ei esimerkiksi kuullut laulajaa niin hyvin. Negatiiviseen arvosteluun voi ja kannattaa puuttua ja esimerkiksi tällaiselle kommentoijalle voidaan tarjota seuraavan keikan keikka liput ilmaiseksi, jotta hän saisi paremman kuvan bändistä. Jos tällainen arvosteleva henkilö sitten ilmestyy keikalle ja saa paremman kuvan bändistä yleensä he myös siitä kertovat eteenpäin. Mikään ei voi olla parempaa mainostusta muuta kuin tällainen tarina. Joka toivottavasti taas poikii lisää fanittajia ja seuraajia bändille. Keskustelu palstoilta löytää vaikkapa minkälaista tekstiä ja keskusteluja. Jos bändin keikka päivänä löydetään keskustelupalstoilta tai Facebookista tai muualta esimerkiksi Instagramin tarinoista, jonkun kyselevän mitä tehdä tai mihin mennä illalla, voi joku bändin jäsenistä tai ulkopuolinen ystävä, joka on palkattu tähän asiaan, kertoa ja mainostaa, että tänään olisi kova keikka tiedossa ja kertoa tarkemmin, että missä ja mikä bändi. Näin saadaan puskaradion kautta ihmisiä paikan päälle katsomaan keikkaa. Vaikka kyseessä onkin sinänsä suora mainostus, on se puettu kuitenkin puskaradion tapaiseksi ja näin viettelee ihmisiä aivan eri lailla, kuin muun muassa Facebookin sivuissa olevat mainokset. Plus tietenkin parhaimpana puolena tämän kaltainen mainostus on täysin ilmaista, toki aikaa vievää, mutta jos siihen hommaan saadaan joku suostumaan vaikkapa keikkalippujen toivossa, silloin markkinoinnista ei tarvitse maksaa maltaita. Kun otetaan hiukan luovuutta peliin ja käytetään mitä erikoisempia tapoja puskaradion vahventamiseksi sekä markkinoinnin tueksi, saadaan yllättävän paljon aikaiseksi. Ilmaiset paidat heitettynä yleisön joukkoon, fanien hehkuttaminen ja hypettäminen, flyerit ja perinteinen bändimainonta ja lehti artikkeleihin pääsy. Näitä kaikkia keinoja käyttäen voidaan tavoittaa aina vain suurempi ja suurempi yleisö.

Puskaradio internetissä